ترموکوپل پرتابل را با هدف تشخیص دما در شرایط گوناگون محیطی طراحی کرده اند، به گونه ای که می توان به راحتی آن را با خود حمل نموده و در هر زمان و هر شرایطی اطلاعات دمایی انواع فضا های کاری را توسط آن سنس نمود

ترموکوپل پلاتین رادیوم، تجهیزی برای سیالات مذاب

در فضا های صنعتی و یا آزمایشگاهی و حتی فروشگاهی وقتی لقب پرتابل بر یک تجهیز اضافه می ‌شود باید انتظار قابل حمل بودن را از آن تجهیز داشته باشیم. از این رو با به کارگیری اصطلاح ترموکوپل پرتابل، انتظار یک سیستم قابل حمل با توانایی تشخیص سطح دما را در هر محیطی خواهیم داشت. ترموکوپل پرتابل را با هدف تشخیص دما در شرایط گوناگون محیطی طراحی کرده اند، به گونه ای که می توان به راحتی آن را با خود حمل نموده و در هر زمان و هر شرایطی اطلاعات دمایی انواع فضا های کاری را توسط آن سنس نمود. از طرفی نیاز به داشتن سیستمی که بتواند در برخی از موارد قابلیت تشخیص همزمان دما در نقاط مختلف را داشته باشد، یکی از اصلی ترین دلایل در طراحی انواع ترموکوپل پرتابل بوده است. یک ترموکوپل پرتابل می تواند از ۲ تا ۱۲ نقطه ی متفاوت را مورد ارزیابی دمایی قرار بدهد.

ترموکوپل پرتابل در نگاه ساده شبیه به یک مولتی متر می‌ باشد. یک باکس همراه با صفحه نمایش و چند دکمه و کلید و یک یا چند ورودی. درست مانند یک مولتی متر، ترموکوپل توسط کانال‌ های ورودی ترموکوپل پرتابل که می تواند از یک تا چند کانال باشد، به سیستم متصل شده و اطلاعات دمایی از طریق صفحه نمایش نشان داده می‌ شود. در یک ترموکوپل پرتابل به جهت نمایش دما از استاندارد های فارنهایت و یا سانتی گراد استفاده می شود که بسته به سلیقه ی کاربر می تواند انتخاب شود. از ترموکوپل پرتابل با عنوان ترمومتر نیز یاد می شود. 

در انتخاب ترمومتر یا ترموکوپل پرتابل چه پارامتر هایی را در نظر بگیریم :
  • تعداد سنسور های ورودی: اعم از انواع ترموکوپل و یا RTD، ممکن است که در مسیر استفاده ی شما قرار داشته باشند. بهتر است ترمومتری انتخاب شود که توانایی خواندن هر دو سنسور ترموکوپل و RTD را داشته باشد.
  • نوع سنسور ترموکوپل: بسته به نوع شرایط دمایی ممکن است که انواع ترمومتر ها با توجه به ترموکوپل های خاصی طراحی و ساخته بشوند. از این رو در انتخاب ترمومتر مناسب در نظر گرفتن نوع ترموکوپل و یا شرایط دمایی را در نظر بگیرید.
  • محدوده ی دمایی: همان طور که از هر ترموکوپل برای تمامی محدوده های دمایی استفاده نمی شود، انتظار داشتن یک ترمومتر و یا ترموکوپل پرتابل در تمامی محدوده های دمایی را نباید داشته باشیم. ترمومتر ها را بسته به کارکرد در محدوده های مختلف دمایی تولید می کنند. در زمان تهیه ی یک ترمومتر و یا ترموکوپل پرتابل این ویژگی را در نظر بگیرید.
  • دارا بودن قابلیت اتصال به کامپیوتر در کنار توانایی در ذخیره سازی اطلاعات:  دارا بودن این ویژگی در دنیای امروز که پردازش اطلاعات توسط کامپیوتر ها صورت می گیرد از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که علاوه بر نیاز ثبت اطلاعات توسط کامپیوتر ها، امکان انتقال و اشتراک اطلاعات توسط کامپیوتر نیز از این طریق ممکن می شود. با استفاده از یک ترموکوپل پرتابل همراه با امکان اتصال به کامپیوتر به راحتی می توان تمامی اطلاعات ثبت شده در حافظه ی ترموکوپل پرتابل را در فضای کامپیوتر به جهت تحلیل و یا اشتراک اطلاعات داشت.