هر دستگاهی که به نوعی با حرارت سر و کار دارد و قرار است دما در آن در رنج مشخصی ثابت باقی بماند و یا آنکه امنیت جریان گاز در آن تآمین بشود، نیازمند به استفاده از ترموکوپل خواهد شد. یکی از همین دستگاه ‌ها که اتفاقاً کاربرد گسترده در سطح خانگی دارد، اجاق گاز می باشد. اجاق گاز های امروزی برای کنترل بهتر به روند تنظیم شعله های خود از یک یا چند ترموکوپل خاص با نام ترموکوپل اجاق گاز بهره می برند.

ترموکوپل اجاق گاز


معرفی ترموکوپل اجاق گاز

ترموکوپل از جمله تجهیزات برای تشخیص سطح دما می باشد. این تجهیز ساده که از اتصال دو فلز غیر همجنس تشکیل شده است، می تواند به خوبی همراه با دقت بسیار بالا در حالی که قیمت تمام شده ی پایینی ‌دارد، وظایف تشخیص دمایی خود را انجام بدهد. از این رو در هر دستگاهی که به نوعی با حرارت سر و کار دارد و قرار است دما در آن در رنج مشخصی ثابت باقی بماند و یا آنکه امنیت جریان گاز در آن تآمین بشود، نیازمند به استفاده از ترموکوپل خواهد شد. یکی از همین دستگاه ‌ها که اتفاقاً کاربرد گسترده در سطح خانگی دارد، اجاق گاز می باشد. اجاق گاز های امروزی برای کنترل بهتر به روند تنظیم شعله های خود از یک یا چند ترموکوپل خاص با نام ترموکوپل اجاق گاز بهره می برند.

هدف استفاده از ترموکوپل در اجاق گاز غالباً به جهت تشخیص سطح دما و احتمالا نمایش آن نمی باشد. بلکه ترموکوپل اجاق گاز بیشتر به جهت ایجاد یک مسیر امن و کنترل شده بر شعله های اجاق گاز است. به گونه ای که بعد از تشخیص حرارت زیاد توسط ترموکوپل اجاق گاز شاهد باز شدن کامل مسیر گاز تا شعله پخش کن اجاق خواهیم بود. به این ترتیب تشخیص دمای بالا با استفاده از ترموکوپل اجاق گاز که می تواند نشان دهنده ی تداوم آتش در اجاق گاز باشد، شرایط ایمن و کاملتری را به جهت تامین گاز برقرار می نماید.

ترموکوپل اجاق گاز چگونه کار می کند؟

این ترموکوپل به مانند هر ترموکوپل دیگری از اتصال دو فلز غیر همجنس ساخته شده است. با این تفاوت که انتهای ترموکوپل اجاق گاز به یک بوبین متصل است. بوبینی که به برق تولید شده ی دو سر آزاد ترموکوپل حساس است و در زمان حرارت به حالت جذب باقی می ماند و در نهایت واشر ظریفی در آن سوی بوبین در مسیر گاز مورد نیاز شعله پخش کن قرار دارد.
تا وقتی که شیر گاز اجاق به حالت دستی فعال است، مسیر انتقال گاز باز خواهد بود. در صورت خروج از حالت دستی این مسیر تا زمانی باز می ماند که ترموکوپل اجاق گاز تشخیص سطح دمای بالای خود را که نشان از حرارت آتش می باشد، صادر نماید.
در صورتی که به هر دلیلی ترموکوپل سرد شود و یا تشخیص سطح بالای دمای شعله پخش کن را نداشته باشد، احتمال خاموشی آتش زیاد است، در صورتی که مسیر گاز همچنان باز مانده است. در این صورت به دلیل عدم سنس سطح دمای آتش توسط ترموکوپل اجاق گاز، سطح برقی دو سر آزاد ترموکوپل از بین رفته و بوبین آزاد می شود. در این حالت واشری که بر سر بوبین قرار گرفته است، مسیر عبور گاز را مسدود خواهد کرد. در این فرآیند ساده به راحتی می‌ توان متوجه ی عملکرد بسیار مهم و اساسی در تامین امنیت اجاق گاز توسط یک ترموکوپل اجاق گاز باشیم.
اهمیت به سلامت ترموکوپل اجاق گاز می تواند به امنیت کامل خانه ی شما در زمان پخت و پز بیانجامد. در نظر داشته باشید که استفاده از ترموکوپل اجاق گاز در طراحی این تجهیز فقط به جهت ایجاد امنیت کامل در زمان قطع ناگهانی شعله می باشد. از این رو وجود ترموکوپل در کنار شعله ی اجاق گاز خانه ی شما امری ضروری است به جهت تامین امنیت کامل خانه ی شما. موضوعی که باید نسبت به سلامت آن در هر زمانی اهمیت بدهید.