ترموکوپل با غلاف سرامیکی به راحتی می تواند از پس دما های بالا بر آید، تحمل شرایط سخت محیطی را داشته باشد، از پس فشار های بالای انواع فضا های کاری بر آمده و به خوبی و با دقت مناسب اهداف تشخیص دمایی خود را به انجام برساند. تحمل دمایی بسیار بالا در کنار استحکام سرامیک است که ترموکوپل با غلاف سرامیکی را بسیار مقاوم خواهد کرد.

افزایش مقاومت ترموکوپل با کمک غلاف سرامیکی

 

 مقاومت ترموکوپل در برابر مقاومت سنسورهای دما

در صنعت به جهت تشخیص دما از دو تجهیز استفاده می ‌شود. سنسور های مقاومتی که با نام کلی RTD شناخته شده هستند و ترموکوپل ها. RTD ها دارای دقت بسیار بهتری به نسبت انواع ترموکوپل ها می ‌باشند؛ اما تحمل حرارتی بسیار پایینی دارند و از آنها نمی ‌توان برای دما های بالاتر از ۴۰۰ درجه سانتی گراد بهره برد. به همین جهت برای دما های بالا و یا بسیار بالا ترموکوپل گزینه ی بهتری است؛ اما خود ترموکوپل که از اتصال دو فلز غیر همجنس ساخته می شود نیز می‌ تواند اسیر سختی های دما های بسیار بالا باشد. به گونه ای که ترموکوپل نامناسب برای دما های بسیار بالا به راحتی می تواند سوخته و یا ذوب شود.

از این رو در طراحی انواع ترموکوپل، استفاده از فلزات گوناگون هم به جهت رسیدن به رفتار های خطی در دما های متنوع و هم تامین طاقت مناسب برای دما های بسیار بالا متداول شده است. استفاده از فلزات بسیار گران قیمت مانند تنگستن، رادیوم و... به راحتی می‌ تواند طراحان انواع ترموکوپل را به دما های بسیار بالا برساند؛ اما قیمت تمام شده ی ترموکوپل را بسیار افزایش خواهند داد. از این رو در طراحی انواع ترموکوپل، راه ساده تر استفاده از غلاف نیز وجود دارد. به این ترتیب می توان با بهره گیری از یک غلاف بسیار مقاوم به نوعی، ترموکوپل بسیار حساس خود را محافظت کرده و تحمل دمایی آن را افزایش دهیم. ترموکوپل با غلاف سرامیکی، تفلونی، شیشه ‌ای، استیل و... از جمله ی این موارد می باشند.

از طرفی تشخیص دمای سیالات با شرایط بسیار خاص نیز می تواند موجب خرابی ترموکوپل ها بشوند. سیالات با قدرت خورندگی بالا، به شدت اسیدی و یا بسیار پرفشار، حاوی ذرات معلق جامد و یا دارای دبی بسیار بالا از جمله شرایط خاص یک سیال به جهت آسیب به یک ترموکوپل خواهد بود. غلاف ها به راحتی می ‌توانند امنیت ترموکوپل را در این شرایط خاص تامین نمایند.

ترموکوپل با غلاف سرامیکی، مطمئن و ارزان

غلاف های متنوع با طرح های گوناگون و اهداف متفاوتی طراحی و تولید شده اند. از جمله مواردی که می تواند در بررسی غلاف ترموکوپل ها مهم باشد، جنس خود غلاف خواهد بود. دما های بسیار بالا، تحمل در برابر شرایط اسیدی و یا به شدت بازی، تحمل فشار های بالا و حتی ضربه های ناگهانی سیالات با دبی های بالا و... شرایطی هستند که در انتخاب جنس غلاف بسیار تاثیرگذار می ‌باشند. انواع غلاف ها از متریال های گوناگون مانند شیشه، استیل، تفلون و یا آلیاژ های خاصی مانند اینکونل ساخته می شوند. یکی از پر کاربرد ترین و بهترین در انتخاب متریال غلاف، سرامیک می باشد.

ترموکوپل با غلاف سرامیکی به راحتی می تواند از پس دما های بالا بر آید، تحمل شرایط سخت محیطی را داشته باشد، از پس فشار های بالای انواع فضا های کاری بر آمده و به خوبی و با دقت مناسب اهداف تشخیص دمایی خود را به انجام برساند. تحمل دمایی بسیار بالا در کنار استحکام سرامیک است که ترموکوپل با غلاف سرامیکی را بسیار مقاوم خواهد کرد. از این رو است که به راحتی می توان ترموکوپل های ارزان قیمت را با کمک یک غلاف سرامیکی در فضا های بسیار داغ مورد استفاده قرار داد.