در ترموکوپل ها می توان تغییرات ولتاژ در دو سر آزاد فلزات ناهمگون را به عنوان معیار کلی در تعیین سطح دما در نظر گرفت. در ترموکوپل آبگرمکنی این تشخیص سطح ولتاژ با کمک یک بوبین ساده که در مسیر جریان گاز قرار دارد صورت می گیرد.

ترموکوپل آبگرمکنی تجهیزی برای امنیت خانه شما

 

 

ترموکوپل آبگرمکنی

ترموکوپل یک تجهیز پرکاربرد در شاخه ی ابزار دقیق است که می ‌تواند با دقتی بالا به جهت تشخیص دما مورد استفاده قرار گیرد. این تجهیز شامل دو فلز ناهمگون است که در یک نقطه چه در حالت جوش و یا به شکل به هم تابیده شده در اتصال هم قرار دارند. در این حالت در اثر گرم شدن و یا سرد شدن محل اتصال فلزات شاهد تولید الکتریسیته در دو سر آزاد فلزات ناهمگون خواهیم بود. اگر چه انواع ترموکوپل وجود دارد، اما نوع خاص و ساده ای از آن با عنوان ترموکوپل آبگرمکنی باعث امنیت خانه های ما شده است. 

نام ترموکوپل را از همین ساختار ساده ی آن گرفته اند که به معنای کلی «جفت حرارتی» می باشد. الکتریسیته ی تولید شده در دو سر آزاد فلزات ناهمگون در ساختار انواع ترموکوپل به شکل یک اختلاف ولتاژ بسیار کوچک خودش را نشان می دهد. اختلاف ولتاژ تولید شده در این حالت بسیار کوچک است و تغییرات آن تابع مستقیمی از تغییرات دمایی می باشد. از این رو به راحتی و با اطمینان کامل می توان این تغییرات ولتاژ در دو سر آزاد فلزات ناهمگون را به عنوان معیار کلی در تعیین سطح دما در نظر گرفت.

در ترموکوپل آبگرمکنی این تشخیص سطح ولتاژ با کمک یک بوبین ساده که در مسیر جریان گاز قرار دارد صورت می گیرد. ترموکوپل آبگرمکنی در ردیف ساده ترین در انواع ترموکوپل قرار دارد و می تواند به سرعت اختلاف دمای ناشی از عدم وجود شعله را تشخیص بدهد.

ترموکوپل آبگرمکنی برای امنیت سیستم های گرمایشی

در انتهای ترموکوپل آبگرمکنی یک بوبین متصل است. بوبینی که به برق تولید شده ی دو سر آزاد ترموکوپل حساس است و در زمان حرارت به حالت جذب باقی می ماند و در نهایت واشر ظریفی در آن سوی بوبین در مسیر گاز مورد نیاز شعله پخش کن قرار گرفته است.

تا وقتی که شیر گاز آبگرمکن به حالت دستی فعال است، مسیر انتقال گاز باز خواهد ماند. در صورت خروج از حالت دستی این مسیر تا زمانی باز می ماند که ترموکوپل آبگرمکنی تشخیص سطح دمای بالای خود را که نشان از حرارت آتش می باشد، اعلام نماید.

در صورتی که به هر دلیلی ترموکوپل آبگرمکنی سرد شود و یا تشخیص سطح بالای دمای شعله پخش کن را از دست بدهد، احتمال خاموشی آتش زیاد است، در صورتی که مسیر گاز همچنان باز مانده است. در این صورت به دلیل عدم سنس سطح دمای آتش توسط ترموکوپل آبگرمکنی، سطح برقی دو سر آزاد ترموکوپل از بین رفته و بوبین آزاد می شود. در این حالت واشری که بر سر بوبین قرار گرفته است، مسیر عبور گاز را مسدود می کند. در این فرآیند ساده به راحتی می‌ توان متوجه ی عملکرد بسیار مهم و اساسی در تامین امنیت آبگرمکن توسط یک ترموکوپل آبگرمکنی باشیم.
به این ترتیب در هر لحظه و یا در هر حالتی مانند وجود باد که شعله را از بین می برد با خاطری آسوده می توانیم به امنیت آبگرمکن که در اثر وجود ترموکوپل آبگرمکنی برقرار شده است اطمینان کامل داشته باشیم.