از ترموکوپل جوشکاری در انواع جوشکاری های متداول جوش قوس، جوشکاری آرگون، جوشکاری گاز و جوشکاری پودر کربن بهره برداری می شود. ترموکوپل جوشکاری از خانواده ی ترموکوپل اسکین در ردیف ترموکوپل های با طاقت دمایی بالا قرار دارد. ویژگی ای که می تواند وجه تمایز این نوع از ترموکوپل ها باشد.

همه چیز در باب ترموکوپل جوشکاری

 

 

ترموکوپل جوشکاری

از ترموکوپل ها به جهت کنترل بر دمای فرآیند های صنعتی و یا تجهیزات خانگی و فروشگاهی استفاده می شود. در بسیاری از این فرایند ها سیستم کنترل دمایی که ترموکوپل قسمت ابتدای آن است، با یک پروسه ی تحت تأثیر مستقیم دما سر و کار دارد. در این پروسه ها هدف تنظیم دمای پروسه ی تحت تاثیر المان گرمایی می باشد. اما اگر بخواهیم خود المان گرمازا را تحت کنترل داشته باشیم، باید چگونه این کار را به انجام برسانیم؟ ترموکوپل جوشکاری از جمله ترموکوپل ها می باشد که با هدف تشخیص سطح دمای شعله طراحی شده است. این گونه از ترموکوپل ها که با نام کلی ترموکوپل اسکین از آنها یاد می ‌شود، می‌ توانند به شکل مستقیم المان گرمازا را که می ‌تواند یک شعله، مشعل، قوس الکتریکی و... باشد، تحت نظارت خود قرار بدهند. ترموکوپل جوشکاری این هدف را با در نظر گرفتن دما در قسمت الکترود های جوشکاری انجام می دهد.

در جوشکاری به جهت رسیدن به سطح کیفی از اتصال فلزات به یکدیگر باید سطح گرمای الکترود ها در یک منطقه ی مطمئن دمایی قرار گیرد. اگر چه می توان با یک روش آزمون و خطا و با استفاده از کم و زیاد کردن میزان قوس الکتریکی در انتهای الکترود ها به میزان قابل قبولی از کیفیت جوشکاری دست پیدا کرد؛ اما با کمک یک ترموکوپل جوشکاری می توان به راحتی و با علم به آنکه به چه میزان از دما به جهت رسیدن به داشتن یک جوش با کیفیت نیاز است، بدون پرداخت به روش های آزمون و خطا جوشکاری مورد نظر را همراه با کیفیت مطلوب به انجام رسانید.  به این ترتیب می توان با استفاده از یک ترموکوپل اسکین یا همان ترموکوپل جوشکاری سطح مطلوبی از اتصال فلزات را داشته باشیم.

 نیاز های کلی در ترموکوپل جوشکاری 

  • جوشکاری در دو الکترود گرم که ترموکوپل را تشکیل می دهند ثابت است. 
  • الکترود های داغ باید به خوبی از یکدیگر جدا شوند تا از اتصال کوتاه جلوگیری بشود.
  • اتصال بین سیم جبران کننده و انتهای آزاد ترموکوپل باید محکم و قابل اعتماد باشد.

از آنجا که مواد ترموکوپل عموما گران هستند، به هنگام استفاده از ترموکوپل جوشکاری به منظور صرفه جویی در سیم ترموکوپل و کاهش هزینه ها، از سیم جبران کننده استفاده می شود. به این ترتیب می توان به راحتی از محل سر داغ ترموکوپل جوشکاری تا مکان اندازه گیری دما از مقدار قابل قبول فاصله بهره برد. در این حالت غالبا از جبران ساز ها برای رسیدن به اندازه ی دقیق دمایی بهره می برند. اما در مصارف عادی و حتی خاص می توان به راحتی از خطای سیم جبران کننده صرف نظر نمود. چرا که در اثر اتصال مطلوب و طول مناسب به گونه ای که از میزان اندک افت ولتاژ اطمینان داشته باشیم، غالبا شاهد چندان تغییری در میزان دقیق اندازه گیری دما نخواهیم بود. 

از ترموکوپل جوشکاری در انواع جوشکاری های متداول جوش قوس، جوشکاری آرگون، جوشکاری گاز و جوشکاری پودر کربن بهره برداری می شود. ترموکوپل جوشکاری از خانواده ی ترموکوپل اسکین در ردیف ترموکوپل های با طاقت دمایی بالا قرار دارد. ویژگی ای که می تواند وجه تمایز این نوع از ترموکوپل ها باشد.