به رده ی ترموکوپل هایی که به جهت ایمنی در مسیر تجهیزات گازسوز قرار می ‌گیرند، به اصطلاح ترموکوپل تاپ تایم گفته می ‌شود. این نام از نحوه ی عملکرد این نوع از ترموکوپل ها ناشی شده است. چرا که یک ترموکوپل تاپ تایم نسبت به زمان بسیار حساس می باشد.

ترموکوپل تاپ تایم برای امنیت آشپزخانه ها

ترموکوپل تاپ تایم

به رده ی ترموکوپل هایی که به جهت ایمنی در مسیر تجهیزات گازسوز قرار می ‌گیرند، به اصطلاح ترموکوپل تاپ تایم گفته می ‌شود. این نام از نحوه ی عملکرد این نوع از ترموکوپل ها ناشی شده است. چرا که یک این ترموکوپل نسبت به زمان بسیار حساس می باشد و می تواند به محض روشن شدن شعله ی راه گاز را باز کند و به محض خاموش شدن شعله ی راه گاز را ببندد.

این سرعت در عملکرد ترموکوپل تاپ تایم باعث می ‌شود تا فعالیت‌ های تجهیزات گاز سوز در امنیت و اطمینان بالاتری انجام پذیرد. از این رو در اکثر تولیدات امروزی تجهیزات گازسوز خانگی و حتی صنعتی از جمله اجاق گاز استفاده از این نوع ترموکوپل بسیار فراگیر و به یکی از الزامات اصلی در امکانات نصب شده بر این تجهیزات تبدیل شده است. 

این ترموکوپل می تواند با قطع سریع مسیر گاز در مصارف خانگی تا صنعتی به خوبی خطرات ناشی از استفاده ی تجهیزات گاز سوز را مدیریت نموده و به طور کامل استفاده از این تجهیزات را تحت شرایط عادی قرار بدهد.  

ترموکوپل تاپ تایم چگونه امنیت را تامین می کند؟

شرایطی را تصور کنید که شعله ی یک اجاق گاز به هر دلیلی مانند وزش باد تند و یا سرریز شدن غذا خاموش شود. در این حالت تداوم باز بودن مسیر گاز می ‌تواند موجب خطرات جدی مانند مسمومیت و حتی انفجار باشد. این امر عادی که ممکن است در هر خانه ای شاهد آن باشیم به راحتی می‌ تواند امنیت هر آشپزخانه‌ ای را به خطر بیاندازد. مجهز شدن سیستم های اجاق گاز امروزی به ترموکوپل تاپ تایم به راحتی می تواند در مدیریت این گونه از حوادث به شکلی خودکار مسیر خروج گاز را قطع و امنیت لازم را برقرار کند.

انواع ترموکوپل تاپ تایم

ترموکوپل تاپ تایم را در انواع فیشی و آنتی سوزنی تولید می کنند. از این رو در باب انواع پرکاربرد و متداول این گونه از ترموکوپل ها می توان به چهار تقسیم بندی کلی اشاره کرد:

  • ترموکوپل تاپ تایم مدل مهره دار نسل اول
  • ترموکوپل تاپ تایم مدل مهره دار نسل دوم که با نام لوله دار لباف از آن یاد می شود
  • ترموکوپل تاپ تایم مدل آنتی همراه با بوبین های سر سوزنی
  • ترموکوپل تاپ تایم مدل فیشی همراه با بوبین های سر سوزنی

در نظر داشته باشید که برای هر تجهیز گازسوز، ترموکوپل تاپ تایم مخصوص خود آن را طراحی می کنند. از این رو برای هر دستگاه گازسوز باید از همان ترموکوپل مخصوص آن در مواقع خرابی و تعمیرات استفاده بشود. چرا که استفاده از ترموکوپل های مشابه می تواند خطرات جدی و غیر قابل پیش بینی به دنبال داشته باشد. از طرفی خرابی در این نوع ترموکوپل می تواند بسیار خطر آفرین باشد. صحت عملکرد ترموکوپل تاپ تایم در تجهیزات گازسوز در هر زمان و مکانی باید با دقت بررسی شده و در صورت هر گونه خرابی و یا احتمال خرابی استفاده از تجهیز گازسوز تا زمان تصحیح این ترموکوپل صورت نگیرد.