ترموکوپل نوع K یکی از انواع بسیار پرکاربرد از خانواده ی ترموکوپل ها می باشد که به جهت استفاده از فلزات ارزان قیمت در پروسه ی ساخت آن بسیار مورد توجه صنایع گوناگون قرار گرفته است. آشنایی با ترموکوپل نوع K

ترموکوپل ها از جمله ساده ترین تجهیزات برای تشخیص سطح دما می باشند. چرا که یک ترموکوپل به سادگی و تنها با اتصال دو فلز غیر همجنس ساخته خواهد شد. در این حالت در اثر وجود تغییرات دمایی در قسمت اتصال دو فلز غیر همجنس شاهد تولید یک سطح ولتاژ بسیار پایین در دو سر آزاد فلز ها خواهیم بود. سطح این ولتاژ وابسته به سطح دما در محل اتصال دو فلز خواهد بود و هر چه نرخ تغییرات دما بیشتر باشد، نرخ تغییرات ولتاژ نیز متفاوت می گردد. در این مقاله قصد معرفی ترموکوپل نوع K از  پرکاربردترین نوع ترموکوپل ها را داریم. 

ترموکوپل ها را با اهداف گوناگون طراحی می‌ کنند. ترموکوپل با قدرت تشخیصی دما های بسیار بالا و یا دما های بسیار پایین و... در حالت کلی هر چه ترموکوپل قدرت تحمل تا تشخیص دمای بالاتر و یا پایین تری را داشته باشد، به مراتب قیمت تمام شده در ساخت آن نیز افزایش خواهد یافت.

مثلا برای تشخیص یک دمای بسیار بالا، تا حدود 3000 درجه سانتی گراد و حتی بالاتر از آن، علاوه بر آنکه باید ترموکوپل ما قدرت تشخیص لازم را داشته باشد، تحمل این دما نیز باید در عهده ی شرایط کاری ترموکوپل قرار گیرد. ترموکوپل ها بسته به نوع فلزاتی که در ساخت آنها مورد استفاده قرار می گیرد، تقسیم بندی می شوند. نوع فلزات به کار رفته در ساختار ترموکوپل ها می تواند سطح قدرت تشخیص دما تا سطح تحمل دمایی ترموکوپل را مشخص کند.

فلزات با تحمل دمایی بالاتر قیمت بالاتری نیز دارند و در عوض برای ترموکوپل ها در شرایط کاری در دما های نرمال نیازی به استفاده از فلزات بسیار گران قیمت نخواهد بود. ترموکوپل نوع K یکی از انواع بسیار پرکاربرد از خانواده ی ترموکوپل ها می باشد که به جهت استفاده از فلزات ارزان قیمت در پروسه ی ساخت آن بسیار مورد توجه صنایع گوناگون قرار گرفته است.

مشخصات کلی ترموکوپل نوع K

فلزات به کار رفته در ترموکوپل نوع K از نوع نیکل آلومینیوم خواهد بود. فلزاتی ارزان قیمت که به راحتی در دسترس قرار گرفته و مسیر تولید این نوع از ترموکوپل را بسیار ساده و ارزان خواهند کرد. تحمل دمایی ترموکوپل نوع K در محدوده ی دمایی ۲۰۰- الی۱۳۵۰ درجه سانتی گراد خواهد بود. اگر چه در نگاه عادی این رنج دمایی می تواند یک محدوده ی دمایی بسیار بالا به نظر بیاید؛ اما در مصارف صنعتی در محدوده های پایین دمایی قرار خواهد گرفت. با این وجود می تواند پاسخگوی طیف گسترده ‌ای از الزامات صنعتی باشد. چرا که بسیاری از فرآیند های صنعتی به جهت تامین دمای مطلوب در همین رنج دمایی کار می کنند و ترموکوپل نوع K به راحتی و با کمترین هزینه می تواند پاسخگوی مناسبی به جهت نیاز های کنترلی آنها باشد.
از طرفی ترکیب نیکل با آلومینیوم در ترموکوپل نوع K باعث بروز رفتار های خطی در محدوده های وسیع دمایی می شود. به گونه ای که می توان از ترموکوپل نوع K با کمال اطمینان در محدوده های وسیع دمایی بهره برد و از دقت حاصل از اندازه گیری این ترموکوپل استفاده کرد. این امکان باعث می شود که بتوان به راحتی از ترموکوپل نوع K به جهت فرایند هایی که به نوعی در محدوده های دمایی بسیار بزرگی قرار می گیرند به خوبی و با اطمینان کامل استفاده کرد.