بخاری گازی از جمله تجهیزات دائم روشن در زمان استفاده است. در عین آنکه کمتر مورد توجه و حساسیت قرار می ‌گیرد. ترموکوپل بخاری گازی با توجه به حساسیت های ایمنی در زمان استفاده از بخاری گازی است که در این تجهیز گرماساز مورد استفاده قرار گرفته است. ترموکوپل بخاری

امروزه در فضا های خانگی به جهت گرم کردن محیط خانه و یا پخت و پز و حتی تهیه ی آب گرم از تجهیزات گازسوز استفاده می شود. این تجهیزات به جهت سهولت در استفاده، راندمان بالا، هزینه ی نگهداری پایین و... بسیار مورد استقبال خانه های امروزی قرار گرفته اند. اما خطر استفاده از گاز به گونه ای است که استفاده از این تجهیزات را همواره تهدید می نماید. از این رو در استفاده از تجهیزات گازسوز خانگی همواره اصول کامل ایمنی به طور جدی رعایت می شود. یکی از این موارد ایمنی که توسط سازندگان در نظر گرفته شده و در تمامی تجهیزات گازسوز مورد استفاده قرار می گیرد، سیستم ترموکوپل به جهت برقراری مسیر امن تامین گاز برای شعله پخش کن می باشد. بخاری گازی از جمله مهمترین و پرکاربردترین تجهیزات گازسوز در فضا های خانگی است. ترموکوپل بخاری در ایجاد یک بخاری امن و مطمئن ضروری می باشد. این اهمیت در جایی خودش را نشان می دهد که بدانیم بخاری گازی از جمله تجهیزات دائم روشن در زمان استفاده است. در عین آنکه کمتر مورد توجه و حساسیت قرار می ‌گیرد. ترموکوپل بخاری گازی با توجه به حساسیت های ایمنی در زمان استفاده از بخاری گازی است که در این تجهیز گرماساز مورد استفاده قرار گرفته است.

اهمیت ترموکوپل بخاری در تامین امنیت

شرایطی را در نظر بگیرید که به هر دلیلی شعله ی بخاری گازی خاموش شده باشد. مثلا وزش باد و یا اختلال جزئی در سیستم تامین گاز در بخاری، در این حالت تداوم باز ماندن مسیر گاز مشعل بخاری گازی می تواند خطرات جدی به دنبال داشته باشد. ترموکوپل بخاری تجهیزی است که می‌ تواند در این شرایط اضطراری و بسیار خطر آفرین شرایط ایمنی کامل را برای بخاری و یا پیلوت فراهم آورد. در این حالت همراه با سرد شدن ترموکوپل که درست در کنار شعله ی شمع مشعل بخاری قرار گرفته است، مسیر عبور گاز تا مشعل بخاری قطع شده و شرایط ایمنی در صورت خاموشی شعله ی شمع یا مشعل برقرار خواهد شد.

تست سالم بودن ترموکوپل بخاری

شاید نیازی نباشد که برای تست سالم بودن ترموکوپل بخاری خانه ی خود، اقدام به عملیات های حرفه ‌ای بزنید. همین که ببینید شعله در صورت گرم شدن سر ترموکوپل در حالت پایدار باقی نمی ماند، می تواند یک دلیل ساده به جهت خرابی در ترموکوپل باشد. البته در این حالت چک کردن فاصله ی مناسب سر ترموکوپل از شعله، عدم هر گونه لقی و یا نصب نامناسب در تجهیزات نیز باید در نظر گرفته بشود.

اما به هر صورت به جهت تست سالم بودن ترموکوپل بخاری و یا هر ترموکوپل دیگری از یک بلندگوی کوچک استفاده می کنند. البته می توان به جای بلندگو از یک ولت متر با سطح تشخیص ولتاژ های بسیار سطح پایین نیز استفاده کرد. در این حالت اگر دو سر آزاد ترموکوپل بخاری را به بلندگوی کوچک متصل کنیم، در اثر افزایش حرارت ناگهانی بر قسمت ابتدای ترموکوپل بخاری باید شاهد صدا های شبیه به ضربه های کوچک در بلندگو باشیم و یا آنکه در اهم متر نوسانات ولتاژی نشان داده بشود. این اتفاقات می تواند نشان از حساسیت ترموکوپل بخاری به تغییرات ناگهانی دما باشد. حساسیتی که می تواند نشان دهنده ی سلامت ترموکوپل بخاری بشود.  البته بخاری گاز سوز یک تجهیز بسیار حساس و خطرناک است و احتمال هر گونه خرابی در ترموکوپل بخاری باید مورد توجه جدی شما قرار بگیرد.