ترموکوپل نوع K یکی از مهم ‌ترین انواع ترموکوپل ها محسوب می ‌شود و در واقع پرکاربردترین در انواع ترموکوپل می باشد؛ اما دیگر اعضای این خانواده نیز به جهت کارکرد در دما های خاص ویژگی های برتری از خود نشان داده ‌اند. ترموکوپل نوع J یکی از بهترین در این خانواده به حساب می‌ آید. ترموکوپل نوع J یک ترموکوپل با شرایط دمایی پرکاربرد است که از فلزاتی ارزان ‌قیمت تهیه می ‌شود.

ترموکوپل نوع J ، پرکاربرد، دقیق و ارزان

ترموکوپل ها از آنجا که از ساختار ساده ‌ای به جهت تشخیص سطوح دمایی بهره می برند و در عین حال از قیمت مناسبی نیز برخوردار هستند، کاربرد وسیعی در سطوح مختلف صنایع گوناگون پیدا کرده اند. ترموکوپل ها بسته به شرایط تشخیص دمایی ای که دارند در گونه های مختلفی تولید و تقسیم بندی شده اند. انواع ترموکوپل های نوع K، J، L، M و... از جمله ی این تقسیم بندی هستند. ترموکوپل نوع K یکی از مهم ‌ترین انواع ترموکوپل ها محسوب می ‌شود و در واقع پرکاربردترین در انواع ترموکوپل می باشد؛ اما دیگر اعضای این خانواده نیز به جهت کارکرد در دما های خاص ویژگی های برتری از خود نشان داده ‌اند. ترموکوپل نوع J یکی از بهترین در این خانواده به حساب می‌ آید. ترموکوپل نوع J یک ترموکوپل با شرایط دمایی پرکاربرد است که از فلزاتی ارزان ‌قیمت تهیه می ‌شود.

ویژگی ‌های ترموکوپل نوع J

ترموکوپل را از اتصال دو فلز غیر همجنس تولید می کنند. انتخاب جنس فلزات به کار رفته در ساختار ترموکوپل رابطه ی مستقیم در کیفیت، کارآیی، قدرت تشخیص دما و دقت و تحمل ترموکوپل خواهد داشت. وقتی قرار به تشخیص دما های بسیار بالا را داشته باشیم، باید ترموکوپلی را طراحی کنیم که به نوعی بتواند تحمل آن دمای مذکور را داشته و قبل از تشخیص سطح دما اسیر ذوب شدن نشود. فلزات گران قیمتی مانند تنگستن، پلادیوم و... و یا آلیاژ هایی با به کارگیری از فلزات گران قیمت است که می تواند این نوع از ترموکوپل ها را تولید کند.

اما در صنایع به ندرت پیش می ‌آید که ما با دما های بسیار بالا سر و کار داشته باشیم. خیلی از فرایند های صنعتی در دما های عادی و زیر ۱۰۰۰ درجه ی سانتیگراد انجام می ‌شوند. دمایی که می‌ تواند دست سازندگان ترموکوپل را در انتخاب فلزات معمولی تر و ارزان قیمت تر باز بگذارد. ترموکوپل نوع J یک ترموکوپل ارزان قیمت است که از فلزات عادی مانند آهن، مس و نیکل ساخته می شود. برای ترموکوپل نوع J یک رشته سیم را از آهن Fe و رشته ی دیگر را از جنس آلیاژی آمیخته از مس و نیکل (Cu-Ni) می سازند. به این ترتیب ترموکوپلی ساده و ارزان تولید می ‌شود که می‌ تواند در دما های ۱۸۰- تا ۷۵۰+ درجه سانتی گراد شرایط خطی به جهت تشخیص سطح دما از خود نشان بدهد. محدوده ی دمایی ای که در صنایع گوناگون، دمای مطلوب بسیاری از فرایند ها را تامین خواهد کرد.
البته آهن به کار رفته در ترموکوپل نوع J می تواند اسیر اکسید شدن باشد. از این رو شاهد عمده کاربرد ترموکوپل نوع J در صنایع قالب ریزی پلاستیک هستیم و یا آنکه از این نوع ترموکوپل در مکان هایی که احتمال اکسید شدن آهن وجود دارد استفاده نمی شود. ترموکوپل نوع J در تولید ولتاژ بالا و مطلوب در دو سر آزاد خود همراه با دقت مناسب بسیار مطلوب است. به گونه ای که برای دما های زیر ۷۵۰ درجه سانتی گراد می تواند یکی از بهترین انتخاب ها باشد.